Kevätpuuhaa

Koronarajoituksien ja -suosituksien jatkuessa monella alkaa varmasti jo mielikuvitus loppua, mitä tehdä kotona tai lapsien kanssa. Kokosimme tähän blogitekstiin muutamia lisävinkkejä, miten saada aika kulumaan kotona ja pihalla. Onneksi säät alkavat olla jo sen verran hyvät, että ulkoilu ja aurinko antavat energiaa jaksaa kesään asti.

Kulttuuria

Vaikka erilaiset teatteriesitykset, ooppera ja baletti ovat suljettuina ja esitykset peruttuina, voi näitä kuitenkin seurata etänä. Suomen Kansallisooppera, Kansallisbaletti sekä Kansallisteatteri järjestävät erilaisia esityksiä, joita voi seurata kotoa käsin. Myös konsertteja ja musiikkiesityksiä on mahdollista katsoa kotoa käsin. 

Tutustu erilaisten tapahtumajärjestäjien ja lippukauppojen tarjontaan. Moni esitys on ilmainen, osassa on nimellinen muutaman euron maksu ja joissakin voit tukea esiintyjiä suuremmilla summilla. Myös monet ulkomaalaiset tunnetut teatteri- ja oopperatalot sekä taidekoulut järjestävät erilaisia live streameja, joiden kautta voit seurata taide-, sirkus- ja musiikkiesityksiä.

Hauska ja kehittävä idea on tehdä lapsien tai lapsen kanssa oma teatteriesitys. Lainatkaa kirjastosta lapsille sopivia näytelmiä, opetelkaa niiden vuorosanat, valmistakaa asut ja sitten esiintymään! Kutsukaa pihalle naapurusto seuraamaan esitystä tai esittäkää se virtuaalisesti. Toinen hauska yhteisöllinen kulttuurikokemus on oman konsertin järjestäminen. Valitkaa kappaleet, asut, hiusharjat mikrofoneiksi ja ei muuta kuin lip sync -kisa päälle! Kuka tulkitsee kuuluisia esiintyjiä parhaiten? Sinä, isä vai naapurin täti?

Ulkoilua

Oman hyvinvoinnin ylläpitämiseksi on erityisen tärkeää pitää normaalista rytmistä kiinni sekä ulkoilla joka päivä. Ulkoilu on erityisen tärkeää lapsille. Ulkoilu kohottaa mielialaa, alentaa stressiä ja auttaa keskittymään arkisissa askareissa. Ulkoilemalla kasvatat D-vitamiinin määrää kehossasi, siksi ulkoilua kannattaakin harjoittaa valoisaan aikaan. Valo myös kohottaa mielialaa ja parantaa henkistä hyvinvointia. Erityisesti luonnossa liikkuminen alentaa stressiä ja madaltaa verenpainetta. Valitse jokin tietty paikka, jossa käyt useamman kerran viikossa. Luonto on heräämässä henkiin ja voit tarkkailla kuinka lumet sulavat, kukat alkavat kukkia ja eläimet heräilevät kevääseen. Joka viikko luonnossa tapahtuu jotain uutta. Koko itsellesi kuvakollaasi päivittäisistä muutoksista tai kirjan väliin erilaisia kasveja, kuten monen nuoruudessa on tehty.

Ihmiset istuvat nykyään yhä pidempiä aikoja, siksi onkin tärkeää pitää pieniä taukoja. Palaverien tai ruokailuiden välissä ehdit hyvin kävellä oman talon tai pihapiirin ympäri. Jo 10 minuutin happihyppely auttaa jaksamaan pitkät työpäivät. Ulkoilu parantaa keskittymiskykyä ja raikas ilma virkistää. Ennen tärkeää tehtävää onkin hyvä käydä pihalla tuulettumassa, jotta aivot jaksavat keskittyä paremmin käsillä olevaan tehtävään. Mikäli ulos asti ei ole aikaa mennä, auttaa ikkunan avaaminen ja ulos katseleminen.

Ulkoilu parantaa myös unen laatua. Hyvä uni auttaa aivoja käsittelemään päivän aikana opittuja ja koettuja asioita. Uni myös palauttaa kehosi päivän askareista, lihakset saavat kaipaamaansa lepoa ja kehosi palautuu erilaisista liikuntasuorituksista. Hyvä uni takaa sen, että heräät virkeänä uuteen päivään ja vireystasosi pysyy korkeana koko päivän.

Puutarhan hoitoa

Kukkien istutus ja puutarhanhoito ovat keväisin ajankohtaisia aiheita. Vaikka sinulla ei olisi omaa pihaa tai parveketta, joissa kasvattaa kasveja, voit harrastaa kaupunkiviljelyä tai kukkien kasvatusta taloyhtiön luvalla kerrostalon pihalla. Monissa kaupungeissa ja kaupunkien osissa on myös yhteiskäytössä olevia kaupunkiviljelyspaikkoja. Ota niistä selvää, ehkä pääset mukaan yhteisöön.

Mikäli asut kerrostalossa, on tärkeää kysyä huoltomieheltä, keneltä tarvitset luvan viljelyyn. Ota suunnitelmiisi mukaan myös naapurit. Ideana ei ole suuren sadon kasvattaminen vaan yhdessä toimiminen ja viherterapia. Kädet mullassa arjen huolet unohtuvat ja mieli saa lepoa. Kasvien kasvattaminen on myös opettavaista puuhaa lapsille. Se opettaa kärsivällisyyttä ja sen avulla lapset oppivat miten kasveista pidetään huolta.

Saatuasi luvan viljelyyn, selvitä minkälainen tai minkäkokoinen tila sinulla on. Tila määrää sen miten ison puutarhan voit tehdä. Viljely onnistuu erilaisissa laareissa ja ruukuissa myös kerrostalon pihalla. Ota huomioon pihan tarjoamat vaihtoehdot. Voitko kerätä vettä jostain? Onko pihalla luonnollisia kasvupaikkoja tai tarvitsetko erikoisvälineitä. Kasvien valintaan vaikuttaa saamasi tila sekä paikan varjoisuus ja valoisuus. Erilaiset kasvit viihtyvät erilaisissa paikoissa.

Viljelyssä ja kukkien hoitamisessa hauskin osuus on kasvien valitseminen. Kun sinulla on tila ja paikka valittuna, voit alkaa valita kasveja. Mieti minkälaiseen ilmastoon ja säähän mikäkin kasvi sopii. Tarvitsevatko ne suojaa vai ei? Mitä haluat kasvattaa? Miltä kasvien tulisi näyttää? Onko tyylisi villi, geometrinen vai kasvatatko pelkästään hyötykäyttöön? Yrttejä ja vihanneksia kasvattamalla saat tuoreita aineksia ruokapöytääsi, toisaalta kukat tuovat iloa ja kauneutta elämään. Kukkien kukintoja on mukava katsella ja monet hyönteiset tarvitsevat kukkia selviytyäkseen. Selvitä huolella kylvöajat, minkälaisen mullan tarvitset ja miten usein kasveja tulee kastella.

Kun yksityiskohdat ovat selvät, ei muuta kuin hommiin!