Liikunta terveyden edistäjänä – myös korona-aikana

Liikunta on elämän mittainen matka. Lapsena me liikumme leikkien ja koulussa opettelemme erilaisia liikuntalajeja. Nuorina aikuisina muokkaamme kehoamme kauneusihanteiden vuoksi ja aikuisena, ruuhkavuosien aikana, liikunta usein jää. Liikunnasta tulee helposti pakkopullaa, jos sitä ajattelee pakollisena pahana, aikataulutettuna tai kalliina asiana. Joskus koko homma tyssää jo siihen, ettei tiedä miten lähteä liikkeelle. Toiset meistä ovat liikkuneet läpi elämän, pitkin mutkien ja matkojen, eivätkä edes halua lopettaa. Yhä useammalle liikunta voi olla haasteellista juuri alkuinvestointien, aikataulujen, lapsien ja kodin hoidon tai erilaisten vammojen ja vaivojen vuoksi. Kipeä polvi estää lenkkeilyt ja lapset pitävät vanhemmat kiireisinä joka ilta.

Liikunnassa tärkeintä onkin olla armollinen itselleen ja kuunnella omaa kehoaan. Elämänmuutokset ovat osa elämää, eikä ehdottomuus tuo meille lisää mielihyvää. Liikuntaa olisi kuitenkin hyvä harrastaa joka päivä edes sen 5 minuuttia. Muista, että paras tapa edetä elämässä on pienien muutoksien kautta. Mieti siis mitä pieniä, mutta pysyviä, muutoksia voit tehdä juuri sinun elämääsi. Voitko kävellä portaat hissin sijasta, kantaa kauppakassit kotiin tai kävellä aamulla työpaikalle. Ehkä ehdit tehdä iltaisin muutaman vatsalihasliikkeen ja venytyksen alaselälle. Aamuisin taas on hyvää aikaa tehdä muutama kehoa avaava liike, jotta päivä lähtee hyvin käyntiin. Jokainen liikuntaan käytetty minuutti on tärkeä ja maksaa itsensä moninkertaisena takaisin. Muista aloittaa niin pienestä, että kynnys liikkeellelähtöön on olematon. Kunnon parantuessa ja liikeratojen kehittyessä, liikunta muuttuu mielekkäämmäksi ja sitä tulee tehtyä enemmän ja enemmän.

Ole rohkea kokeilemaan ja epäonnistumaan

Toisinaan sorrumme helposti ajattelemaan liikunnan olevan vaikeaa tai monimutkaista. Emme uskalla mennä kuntosalille, koska emme tiedä miten käyttää laitteita tai emme keksi mitä siellä tulisi tehdä. Liikunnan ei tarvitse olla niin vakavaa, voit itse opetella ajan kanssa liikkumaan juuri sinulle sopivalla tavalla. Mieti mitä teit lapsena ja päästä oma sisäinen lapsesi valloilleen. Kokeile lenkkejä, hyppelyitä, temppuja ja tanssi kuin viimeistä päivää. Lapset eivät välitä siitä miltä he näyttävät, kun liikunta ottaa heistä vallan. Anna musiikin liikuttaa kehoasi äläkä välitä muiden katseista.

Useat kuntokeskukset ja -palvelut tarjoavat myös erilaisia ilmaisia kokeilukertoja, opastuksia ja nettikursseja, joita kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Kokeile rohkeasti erilaisia lajeja, jotta löydät sen juuri sinulle sopivan lajin. Jooga, pilates, HIIT, kuntosali ja lenkkeily ovat olleet viime vuosien suosittuja lajeja, mutta uusia lajeja putkahtelee jatkuvasti ilmoille. Liikunnan ei tarvitse olla juuri sen viimeisimmän trendin mukaista. Voit ihan hyvin mennä perinteiselle iltakävelylle katselemaan auringonlaskua tai jumpata kotona perusliikkeillä.


Kolme hyvää vinkkiä korona-ajan liikuntaan:

  1. Suosi ensisijaisesti lajeja, joissa et ole lähikontaktissa muihin, joissa pystyt pitämään turvavälit muihin tai joissa voit käyttää maskia turvallisesti. Muista huolehtia hyvästä käsihygieniasta: pese kädet ennen ja jälkeen treenin ja putsaa kaikki käyttämäsi välineet.
  2. Aloita liikunta rauhallisesti, sillä poikkeuksellisen uuvuttava tai raskas harjoittelu ilman aiempaa kokemusta voi heikentää immuunipuolustustasi. Immuunijärjestelmääsi voivat vaikuttaa heikentävästi myös stressi tai niukkaenerginen dieetti. Aloita siis rauhassa, huolehdi riittävästä unesta ja syö tarpeeksi!
  3. Mikäli sinulla on hengitystieinfektion oireita, älä harrasta rasittavaa liikuntaa, etenkään isommassa ryhmässä. Näin vältät sairastumisen, etkä levitä mahdollista infektiota muihin treenaajiin.

Liikunnan merkitystä ihmisen fyysiseen ja henkiseen kuntoon ei voi vähätellä. Pandemian aikanakin on tärkeää pitää kiinni omista rutiineistaan. Mikäli ehdit, mene aamulla pienelle kävelylle ja työpäivän jälkeen toiselle happihyppelylle. Näin saat pidettyä tuttua rytmiä yllä ja töihinkin paluu sujuvoituu sitten, kun sen aika on.