Mikä on aamurutiini?

Oletko ikinä pysähtynyt miettimään minkälaisen suunnan aamusi antaa tulevalle päivällesi? Entä oletko tarkastellut aamutoimiasi kriittisellä silmällä? Tiedätkö, minkälainen sinun nykyinen aamurutiinisi ylipäätään on? Torkutatko ensin puolituntia, ja sitten hirveässä kiireessä hörppäät kupin kahvia ja juokset bussiin?

Mikäli aamurutiinisi ei ole vielä kunnossa, voi koko päivä tuntua takkuiselta ja liian kiireiseltä. Sinusta voi myös tuntua siltä ettet oikein saanut mitään aikaiseksi. Tiedätkö edes mitä sinun pitäisi saada aikaiseksi päivän aikana. Ehkä olet jo lähtenyt kehittämään omaa aamurutiiniasi, mutta kaipaat apua sen hiomiseen?

Oli tilanteesi mikä tahansa, voit jo muutamalla helpolla toimenpiteellä kehittää omaa aamurutiiniasi ja suunnitella päiväsi tehokkaammaksi. Etenkin, jos sinulla on paljon vastuuta ja tekemistä päivän aikana, on fiksua kehittää aamurutiini tukemaan päivän kulkua. Vaikka et olisikaan työpaikkasi johtaja, olet silti oman elämäsi johtaja, joten aamurutiini auttaa sinua olemaan itsevarmempi ja tehokkaampi. Oli päiväsi tavoite mikä tahansa.

Miksi aamurutiini on tärkeä?

Aamurutiinin ideana ei ole saada mahdollisimman paljon aikaan muutaman tunnin aikana. Vaan se antaa sinulle mahdollisuuden aloittaa päiväsi rauhassa ja positiivisella mielellä. Fyysinen olotila vaikuttaa paljonkin jaksamiseen sekä siihen, miten voi henkisesti. Samoin henkinen olotila vaikuttaa fyysiseen kuntoon ja terveyteen. Mikäli koko päivän tuntuu siltä, että on jatkuva kiire tai jäljessä asioista, voi päivän lopussa olla surullinen tai väsynyt olo. Ajan myötä jatkuva ahdistuneisuus, stressi ja voimattomuus vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin. Olotila on nuutunut ja toivoton.

Aamurutiinin tarkoituksena on siis asettaa sävy ja tahti tulevaan päivääsi. Sen avulla voit hallita aikatauluasi ja keskittyä siihen mitä sinun tulisi päivän aikana saada aikaan. Tehokkuus ei välttämättä tarkoita sitä, että saat hurjasti tehtäviä tehtyä päivän aikana. Tehokkuus kertoo myös siitä, miten laadukkaasti saat päivän tehtävät tehtyä. Tuliko tehtävät valmiiksi hutiloiden vai huolellisesti tehden? On parempi tehdä muutama asia huolellisesti kuin sata vähäsen sinne päin.

Minä pystyn!

Minäpystyvyys kasvaa sitä mukaan, kun saa tehtäviä tehtyä ja kokee onnistumisen tunteita. Tavoitteiden saavuttaminen antaa uskoa omiin kykyihin ja siihen, että selviää elämässä. Minäpystyvyyden tunnu muodostuu aikaisemmista kokemusesta sekä siitä että on pärjännyt. Minäpystyvyys vaikuttaa myös siihen miten arvioi omaa kykyään selviytyä tulevista haasteista. Korkea minäpystyvyyden taso myös auttaa säätelemään tunteita. Elämässä ei lannistu niin helposti ja haastavatkaan tehtävät eivät tunnu mahdottomilta, kun uskoo omiin kykyihinsä.

Kuinka kehittää oma aamurutiini?

Uusin tapojen oppiminen on toisinaan pitkä ja kivinen tie. Ensimmäisten vastainkäymisten kohdalla ei kuitenkaan kannata luovuttaa. Vaikka et onnistuisikaan joka aamu suorittamaan rutiiniasi, voit palata sen pariin koska tahansa. Elämä on pitkä matka, joten on täysin normaalia, että siihen mahtuu kaikenlaisia mutkia ja sotkuja. Sitten vain palaat takaisin rutiinisi pariin, kun mutkat ovat suoristuneet.

Älä yritä heti haukata liian isoa palaa. Jos et ole ikinä herännyt viideltä aamulla lenkille, kannattaa miettiä onko se realistinen tavoite nytkään. Ehkä alkuun heräät 10 minuuttia aiemmin ja teet hieman aamujumppaa kotonasi, ennen kuin yrität herätä 90 minuuttia aiemmin aamulenkille. Aamurutiinin tulisi olla sinulle mukava ja jopa nautinnollinen elämys. Älä siis tee siitä pakkopullaa tai suoristuskeskeistä tehtävälistaa, jota suoritat joka aamu verenmaku suussa. Vaan varaa itsellesi sopivasti aikaa, että ehdit nauttia aamuistasi. Ja tee niitä asioita, jotka ovat sinulle oleellisia aamussasi.

Älä myöskään keskity liikaa siihen mitä et voi enää tehdä, vaan mieti mitä voisit lisätä aamuusi. Sinun ei tarvitse esimerkiksi lopettaa sosiaalisen median surffailua, mutta ehkä voit lisätä jotain kehittävämpää sen lisäksi aamuusi. Esimerkiksi normaalin some-aikasi sijasta puolitat sen ajan ja käytät sen toisen puolen venyttelyyn.

Toimenpiteet ja tavat

Aamurutiinisi tulisi koostua päätoimenpiteistä sekä aputoimenpiteistä.

Aamun avaintoimenpiteet ovat niitä toimenpiteitä, joiden varaan rakennat kaikki muut tapasi. Se on siis toimenpide eli tapa, jonka teet joka päivä. Avaintoimenpide voi olla juuri niin yksinkertainen tai haastava kuin sinä itse päätät tai haluat.

Ketjutoiminnat taas tarkoittavat sitä, että lisäät avaintoimenpiteisiin muita niitä tukeavia tapoja. Vaihtoehtoisesti suoritat ketjutoiminnat jo ennen avaintoimenpidettä. Ketjutoiminnat ovat usein sellaisia toimenpiteitä, jotka helpottavat avaintoimenpiteitäsi. Esimerkiksi laitat illalla valmiiksi itsellesi lasin vettä herätyskellosi viereen. Näin voit heti aamulla juoda lasin vettä (avaintoimenpide). Tai jos tavoitteenasi on mennä heti aamusta lenkille (avaintoimenpide), laitat illalla lenkkivaatteet valmiiksi (ketjutoiminta). Näin sinulla ei mene aamulla aikaa lenkkivaatteiden esille kaivamiseen ja onnistut varmemmin avaintoimenpiteessäsi.

Lisää palasia aamurutiiniisi vähitellen. Et voi tehdä suurta muutosta hetkessä vaan sopivan rutiinin löytäminen vie sinulta aikaa. Alkuun voit lisätä aamuusi esimerkiksi 10 minuutin venyttelyt. Kun ne sujuvat ongelmitta, voit lisätä kunnon aamupalan ja niin edelleen. Älä kuitenkaan tunge aamujasi täyteen kaikkea mahdollista, vaan mieti mikä on millekin päivälle oleellinen teko ja pidä rutiinisi yksinkertaisena.

Mikäli nykyinen rutiinisi ei palvele sinua ja tarkoitusperiäsi, mutta sinun on vaikeaa päästä siitä eroon. Niin silloin sinun kannattaa miettiä tapoja, joiden avulla voit muuttaa haitallisia tapojasi. Esimerkiksi jos rutiinisi tällä hetkellä koostuu lähinnä kännykän selaamisesta, niin mieti miten voisit estää itseäsi ottamasta kännykkää heti aamusella käteesi.

Tie onneen on pitkä, mutta kannattava

Aamurutiinin neljä tärkeintä osiota ovat: liikunta, meditaatio, aamupala ja päivän tehtävälistauksen läpikäynti. Aamurutiinin ideana on kestää koko loppuelämäsi ja hyödyttää juuri sinua. Joten mieti mitkä asiat parantavat sinun päiväsi kulkua heti aamusta, ja pysyttäydy niissä. Esimerkiksi liikunnan sijasta voit leikkiä lapsiesi kanssa tai meditoinnin sijasta voit kirjoittaa päiväkirjaa. Kokeile erilaisia tapoja, jotka tuntuvat juuri sinulle hyviltä ja sopivilta.

Hyvä aamurutiini alkaa kuitenkin käytännössä jo edellisenä iltana. Edellisen illan aikana on hyvä katsoa omaa aikataulua seuraavalle päivälle, tehdä aamupala mahdollisimman valmiiksi, valita vaatteet ja pakata laukku. Mene myös ajoissa nukkumaan, niin jaksat herätä aamulla aiemmin. Näin sinulla jää aamulla aikaa enemmän muihin tehtäviin. Iltatehtävät eivät lopulta vie sinulta iltaisin kuin maksimissaan puolisentuntia, mutta aamulla sama aika voi määrittää sen myöhästytkö menoistasi vai et.

Muista reflektoida omaa olotilaasi ja tunteitasi säännöllisesti.

  • Tuntuuko sinusta erilaiselta nyt, kun suoritat rutiiniasi?
  • Onko sinulla energisempi tai keskittyneempi olo?
  • Tuntuuko sinusta siltä, että tiedät mitä haluat saavuttaa päiväsi aikana?
  • Auttavatko käytössäsi olevat keinot sinua saavuttamaan päivittäiset tavoitteesi?

Mikäli aamurutiiniisi ei palvele sinua, silloin sinun kannattaa palata piirustuspöydän äärelle. Ideana ei ole tehdä mitä tahansa toimenpiteitä, vaan asioita, jotka aidosti hyödyttävät ja ilahduttavat sinua.

Onnea matkaan!