Toukokuu on mielenterveyttä täynnä

Mitä on mielenterveys?

THL määrittelee mielenterveyden ihmisen hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn perustana. WHO:n näkemys mielenterveystä on ”hyvinvoinnin tila”, jossa ihminen näkee omat kykynsä ja selviytyy jokapäiväisistä askareistaan. Hyvinvoiva ihminen pärjää elämän asettamista haasteista huolimatta, kykenee työskentelemään sekä olemaan osana yhteisöään. Mielenterveys on siis oleellinen osa ihmisen elämää ja hyvinvointia. Siksi omasta mielenterveydestään kannattaakin pitää säännöllisesti hyvää huolta. Ennakoiva toiminta on tässäkin asiassa avaimena onneen.

Mielenterveyden teemaviikko

Toukokuussa järjestetään erilaisia mielenterveyteen liittyviä teemaviikkoja ympäri maailman. Amerikassa toukokuu on ollut mielenterveyden teemakuukautena jo vuodesta 1949. Toukokuun aikana erilaiset järjestöt, terveyskeskukset, someaktivistit ja työpaikat ottavat mielenterveysasiat syyniinsä ja jakavat tietoa, vinkkejä sekä neuvoja kuinka ihmiset voivat kehittää mielenterveyttään tai siihen liittyviä taitoja. Suomessakin vietetään viikolla 21 mielenterveyden teemaviikkoa. MIELI Suomen Mielenterveys Ry järjestää mielenterveysviikon jo seitsemännen kerran tänä vuonna.

Koronapandemia on vaikuttanut monen ihmisen mielenterveyteen, joillakin ihmisillä jopa pysyvästi. On täysin normaalia kokea pelkoa, ahdistusta ja erilaisia tunteita laidasta laitaan keskellä globaalia pandemiaa. Joten nyt, jos milloin, on aika päästää mielenterveyteen liittyvistä tabuista ja stigmoista irti ja ravistella omia pölyttyneitä ajatuksiaan mielenterveysasioista. Kestävä mielenterveys ei ole itsestäänselvyys. Meistä jokainen tarvitsee joskus apua tai tukea, ja mielenterveysasioihin liittyvät stigmat voivat estää tarvittavan avun hakemisen. Mielenterveys onkin meidän jokaisen asia ja siitä on hyvä kaikkien yhteisesti pitää huolta.

On erittäin tärkeää muistaa, että et ole yksin haasteidesi kanssa. Avun hakeminen ja saaminen voi olla pitkäkin prosessi, mutta on tärkeää pitää mielessä, että jokainen meistä on avun arvoinen. Pyri siis löytämään juuri sinulle sopiva tapa purkaa ajatuksiasi ja mieltäsi, mikäli jokin asia alkaa sinua askarruttamaan. Kokeile esimerkiksi anonyymeja keskustelupalstoja, erilaisia chattipalveluita tai auttavaa puhelinta – nämä kaikki ovat matalan kynnyksen palveluita ja ilmaisia käyttää. Avun saaminen voi olla hankalaa, mutta lopulta se kuitenkin kannattaa. Jokainen omaan hyvinvointiin käytetty minuutti, kun maksaa itsensä moninkertaisena takaisin. Onkin oleellista pitää huolta itsestään, juuri sinulle sopivalla tavalla oli se sitten puhuminen, jooga, päiväkirjailu, piirtäminen tai kuntonyrkkeily.

Meistä jokainen voi kehittää ja vahvistaa omaa mielenterveyttämme. Voimme harjoitella esimerkiksi tunne-, elämänhallinta- tai vuorovaikutustaitojamme. On tärkeää pitää huolta asioista, jotka suojaavat mielenterveyttämme. Näitä ovat esimerkiksi sosiaaliset suhteet, hyvä fyysinen terveys, itsensä toteuttaminen, palkka- tai vapaaehtoistyö, erilaiset harrastukset ja kerhot sekä uusien asioiden oppiminen. Meillä kaikilla ei ole mahdollisuuksia kehittää kaikkia asioita. On kuitenkin hyvä tehdä listaus asioista, joita voit aktiivisesti omassa elämässäsi omien voimavarojesi mukaisesti kehittää.


Helppoja tapoja ylläpitää mielenterveyttä

Helppo ja kustannustehokas tapa hakea helpotusta kiireiseen tai haastavaan arkeen on ulos meneminen ja luonnosta nauttiminen. Vaikka et asuisikaan maaseudulla tai vuorien keskellä, voit etsiä palan vihreää juuri sieltä missä sinä olet. Katsele kauniita kukkia pihoilla, kuuntele linnunlaulua puistoissa, maistele marjoja kotona ja hengitä syvään meren äärellä. Vietä vapaa-aikaasi puistoissa, rannalla, metsässä tai vaikka oman ikkunasi äärellä aina, kun se on mahdollista. Laita kasvamaan omalle ikkunalaudallasi kukkia, ja katsele miten ne voivat. Muista myös puhua kukillesi! He pitävät siitä ja ovat erinomaisia kuuntelijoita.

Puhumisesta puheenollen – muista aina, että sanoilla on todellakin väliä. Katsele itsestäsi valokuvaa lapsena ja mietin miten puhuisit itsellesi lapsena. Sanoisitko hänelle kauniisti vai rumasti? Olisitko kannustava vai lyttäisitkö hänen ideat? Mikäli sinulla ei ole valokuvaa, voit kuvitella itsesi lapsena ja miettiä miten puhuttelisit häntä. Tee tämä harjoitus aina silloin, kun mieleesi tulee negatiivisia ajatuksia itsestäsi. Jos et sanoisi lapselle näitä ajatuksiasi ääneen, miksi sanoisit ne itsellesi?

Muista kiittää ja kehua itseäsi aina, kun saat tehtyä asian, joka on tuntunut vaikealta, ylivoimaiselta tai hankalalta. Joka kerta, kun saavutat pienen väliosion tavoitteistasi, anna itsellesi palkinto. Se voi olla esimerkiksi läsnäoloharjoitus, mukava hetki luonnossa, uusi teepaketti tai vaikkapa hemmotteluhoito. On hyvä pitää taukoja, muistella miksi teet asioita ja juhlia pieniä voittoja. Jokainen välitavoite on tärkeä ja oleellinen matkalla kohti päämääriäsi.

Muista myös olla ystävällinen muille, äläkä pura omaa pahaa oloasi muihin. Sanat satuttavat ja jättävät jälkensä, vaikka ne tulisikin sanottua tunnemyrskyssä. Ota siis aikalisä, laske kymmeneen, hengitä syvään ja mieti miten haluaisit itseäsi puhuteltavan. Voit kokeilla jo aiemmin mainittua sisäinen lapsi -harjoitusta riitatilanteissa tai konflikteissa. Tämä konsti helpottaa ihmissuhteita etkä sano niin herkästi jotain mitä saatat katua myöhemmin. Ihmissuhteet ovat meille kaikille tärkeitä, ja nekin kaipaavat välillä huoltoa ja hoitoa.

Muita yksinkertaisia tapoja oman mielenterveyden ylläpitämiseksi ovat päiväkirjan pitäminen ja meditaatio. Monet ovat löytäneet apua kiitollisuuspäiväkirjasta. Osta itsellesi kaunis vihko tai kirja, johon kirjaat joka ilta ylös 3–5 asiaa, joista olet kiitollinen. Viikon loppupuolella kirjaat ylös kaikki sen viikon onnistumiset tai asiat, jotka ovat tehneet sinut iloiseksi. Pian huomaat, että jokapäiväisessä elämässä ja arjessakin on monia onnistumisia ja ilonaiheita. Voit myös tehdä itsellesi muistilistoja ja tavoitteita päivä-, viikko- ja kuukausitasolla. Aina kun saat asioita tehtyä, merkitse ne itsellesi ylös. Näin näet konkreettisesti paperilla, miten edistyt tavoitteissasi. Jokapäiväiset pienet teot luovat isompia puroja elämääsi, joista taas todellinen muutoksen aalto alkaa.

Jokainen meistä hyötyy näistä pienistä toimista. Suurempiin pulmiin pienet teot eivät vielä tuo ratkaisuja, mutta ne auttavat matkalla ratkaisuihin ja ovat tärkeitä asioita muistaa jokapäiväisessä arjessamme.